Lediga jobb som Miljösamordnare/Miljökoordinator i Ludvika

Se lediga jobb som Miljösamordnare/Miljökoordinator i Ludvika. Genom att välja en specifik arbetsgivare kan du även välja att se alla jobb i Ludvika som finns hos arbetsgivaren.

Projektledare Mitt Miljösamverkan

Samhällsbyggnadsförvaltningen består av fyra verksamheter som ansvarar för förvaltning och underhåll av gator och parker, lokala trafikföreskrifter, kommunens fastigheter, kultur, fritid, samhällsplanering, projektering, exploatering tillsammans med myndighetsfrågor rörande bygglov, miljö och hälsa samt bostadsanpassning. Projektledare Mitt Miljösamverkan Mitt Miljösamverkan bildades i januari 2020 och består av kommuner och länsstyrelser i Uppsala, Da... Visa mer
Samhällsbyggnadsförvaltningen består av fyra verksamheter som ansvarar för förvaltning och underhåll av gator och parker, lokala trafikföreskrifter, kommunens fastigheter, kultur, fritid, samhällsplanering, projektering, exploatering tillsammans med myndighetsfrågor rörande bygglov, miljö och hälsa samt bostadsanpassning.



Projektledare Mitt Miljösamverkan

Mitt Miljösamverkan bildades i januari 2020 och består av kommuner och länsstyrelser i Uppsala, Dalarna och Västmanland. Vi söker nu en projektledare som får en unik möjlighet att påverka och utveckla miljö- och hälsoskyddsarbetet i regionen genom att bygga upp och forma samverkan redan från start.

Syftet med Mitt Miljösamverkan är att få bättre resursutnyttjande hos myndigheterna och leda till samsyn och mer likartade bedömningsgrunder vid tillämpningen av miljöbalkens och livsmedelslagstiftningens regelverk och därmed en mer rättssäker handläggning. Miljösamverkan illustreras på ett bra sätt i filmen som finns på https://vimeo.com/showcase/6731574 och mer information finns under www.miljosamverkan.se

Miljöförvaltningarna och länsstyrelsen har den största delen av uppdraget att utöva tillsyn och prövning för verksamheter som påverkar miljön och livsmedelssäkerheten. Lagstiftningens omfattning och komplexitet innebär att den kan tolkas och tillämpas olika i olika sammanhang, i olika kommuner och till och med av olika handläggare i en och samma kommun.

Genom att öka samverkan mellan kommunerna, länsstyrelsen och företag/verksamhetsutövare om olika specifika frågor inom miljöbalkens och livsmedelslagstiftningens regelverk kan myndigheternas tolkning och tillämpning av regelverket och därmed förutsättningarna för att bedriva verksamhet bli mer lika inom miljösamverkan.

Arbetsuppgifter

Tillsammans med en projektledarkollega placerad på Länsstyrelsen i Uppsala län ska ni driva miljösamverkan och omsätta miljösamverkans syften och mål till konkreta aktiviteter och resultat.

Du kommer planera, leda och följa upp projekt inom miljö-, hälsoskydds- och livsmedelsområdet. Din uppgift är även att samla upp idéer till kommande samverkansprojekt, ge förslag till styrgruppen och planera verksamheten framåt.

I rollen ingår också att planera för utbildningsdagar och att bidra till en aktiv kommunikation och att utveckla samarbetet inom miljösamverkan.

Arbetet innebär många kontakter med handläggare inom regionala miljösamverkan.

Resor inom länen kommer att förekomma.

Kvalifikationer

Du har relevant naturvetenskaplig eller teknisk utbildning på högskolenivå.

Flerårig erfarenhet från projektledning med dokumenterade resultat är ett krav.

Det är meriterande om du har erfarenhet av tillsyn inom miljö- eller hälsoskyddsområdet alternativt livsmedelsområdet.

Tjänsten kräver att du självständigt kan planera och genomföra arbetet på ett effektivt och resultatinriktat sätt.

Du är drivande, strukturerad och uthållig, men även lyhörd och prestigelös i ditt arbete.

Tjänsten innebär många kontakter internt såväl externt varför arbetet kräver en mycket god förmåga att kommunicera och skapa delaktighet och entusiasm samt bygga förtroende hos inspektörer. Det är även viktigt att du är väl förtrogen med informationsspridning via digitala ytor.

Att uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska är en förutsättning.

Tjänsten kräver även god datorvana och B-körkort.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet för arbetet.

Beroende på vilken kommun som blir din arbetsgivare kan Säkerhetsprövning med registerkontroll komma att genomföras enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) innan beslut om anställning fattas. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap.

Erfarenhet krävs.

Anställningsform: Tillsvidareanställning

Ansök senast: 2020-03-15

Omfattning: Heltid, 100%

Tillträde enligt överenskommelse.

Anställningen är på heltid och gäller tillsvidare och inleds med provanställning på 6 månader.

Din placering blir hos en organisation i Mitt miljösamverkan tex Uppsala kommun, Borlänge kommun eller Ludvika kommun men annan ort/kommun inom samverkan är också möjligt.

Kontaktperson

Åsa Lindqvist, Ludvika kommun 0240-862 61

Anna Myrtin, Länsstyrelsen Dalarna 010-22 502 88

Patrik Brodd, avdelningschef miljöförvaltningen, Uppsala kommun 018-727 43 48


Varmt välkommen med din ansökan! Visa mindre

Koordinator/projektledare för fastighetsfrågor kopplat till miljö- och håll

Ludvika Kommunfastigheter AB och LudvikaHem AB har en gemensam organisation. Tillsammans är vi 140 medarbetare som förvaltar totalt 455 000 kvm kommunala verksamhetslokaler, kontor, affärslokaler samt bostäder. Vi erbjuder en arbetsplats med trivsel och arbetsglädje. För att läsa mer om våra företag, besök vår hemsida www.ludvikakf.se eller www.ludvikahem.se En roll där du gör skillnad och får omväxlande arbetsuppgifter???? Som koordinator/projektledar... Visa mer
Ludvika Kommunfastigheter AB och LudvikaHem AB har en gemensam organisation. Tillsammans är vi 140 medarbetare som förvaltar totalt 455 000 kvm kommunala verksamhetslokaler, kontor, affärslokaler samt bostäder. Vi erbjuder en arbetsplats med trivsel och arbetsglädje. För att läsa mer om våra företag, besök vår hemsida www.ludvikakf.se eller www.ludvikahem.se

En roll där du gör skillnad och får omväxlande arbetsuppgifter????

Som koordinator/projektledare hos oss på Ludvikahem kommer du besitta en strategisk och operativ roll där du arbetar tätt tillsammans med alla våra medarbetare och vår energicontroller gällande samtliga frågor kopplat till fastighet, miljö- och hållbarhet. Du kommer att projektleda miljöfrågorna och vara en stor del i Ludvikas hållbarhetsarbete. Här kommer du helt enkelt göra skillnad, på riktigt!

I våra fastighetsbolag, som ingår i Kommunkoncernen, kommer du att arbeta för ett hållbart Ludvika. Det gör du genom att utveckla och följa mål och strategier för fossilfri fordonsflotta, klimatsmart boende, hållbar avfallshantering, minskad användning av miljöfarliga ämnen, samt minskad klimatpåverkan. Här får du helt enkelt ansvara för både stort och smått inom hållbarhet!

Ihop med 186 andra allmännyttiga bostadsbolag är vi med i Sveriges allmännyttas klimatupprop, klimatinitiativet – och det projektet kommer bli en del av ditt uppdrag där du tillsammans driver projektet med vår energicontroller. För att både inspirera och involvera alla våra medarbetare i projektet, har gruppen Miljö- och Klimatsmart startats, som aktivt arbetar med våra uppsatta klimatmål. Den gruppen driver du och din kollega och ser till att de andra avdelningarna deltar och bidrar med det var och en kan påverka i vardagen.

Driftavdelningen - din plats hos oss

Idag är vi runt 140 medarbetare inom hela koncernen, varav 100 är på driftavdelningen och arbetar som bland annat fastighetsvärdar, drifttekniker och lokalvårdare. Många i personalen arbetar ute i verksamheten. På avdelningen där du har din arbetsplats är vi ett härligt gäng på ungefär 14 personer. Du kommer både vara ute i verksamheten samt inne på kontoret.

Är det du som kommer briljera i den här rollen?

Är du driven, kommunikativ och har erfarenhet från att leda projekt har du kommit en bra bit på väg för att bli vår nya koordinator/projektledare. Har du även en utbildning inom miljö- och hållbarhetsområdet är det meriterande. Har du inte det så behöver det inte vara ett hinder så länge du har ett driv i dessa frågor och rätt syn på hållbarhetsarbetet.

För att passa i rollen ser vi även att du är utåtriktad och trivs i sociala sammanhang då du kommer träffa många entreprenörer, hyresgäster och myndigheter. Du kan alltså vara säker på att du kommer få ett brett kontaktnät hos oss! Något annat som är en förutsättning för rollen är att du har ett B-körkort. Vi kommer lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Vårt erbjudande till dig

Trygghet

Effektivitet

Affärsmässighet

Vi har som mål att vara en av de mest attraktiva arbetsgivarna i kommunen. För att vi ska lyckas med det är arbetsglädje, trivsel, utveckling, utbildning och inflytande viktigt för oss - vilket märks på många sätt i verksamheten.

Flexibel arbetsplats

Bor du en bit från kontoret, men känner att rollen skulle passa dig? Efter en tid när du har etablerat dig kan det finnas möjlighet att utföra vissa arbetsuppgifter hemifrån. Vi tycker att det är viktigt att du blir en i gänget och därför vill vi ha dig på plats 100% första tiden. Men längre fram kan en överenskommelse träffas om distansarbete del av tid, som då passar båda parter.

Stora utvecklingsmöjligheter

Hos oss finns stora möjligheter att växa likväl personligt som professionellt. Vi har många medarbetare som avancerat till en annan roll och fått bra utveckling.

En skön gemenskap

För oss är det viktigt med en hög trivsel, att ha roligt och hitta på saker. Bowling, julfester och gemensamma aktiviteter är exempel på sådant vi hittar på tillsammans!

Bra förmåner

Självklart har vi ordnat riktigt bra förmåner till alla våra medarbetare! Några exempel på förmåner du får hos oss är tillgång till vårt egna gym/relax/bastu, rikskort, flextid, timbank, friskvårdsbidrag och företagshälsovård.

Om oss

Ludvika Kommunfastigheter AB och LudvikaHem AB ingår i en gemensam fastighetskoncern och tillsammans siktar vi på att vara den ledande fastighetsorganisationen i regionen. Tillsammans är vi över 140 medarbetare som förvaltar totalt c:a 455 000 m2 kommunala verksamhetslokaler som skolor, daghem, kontor, affärslokaler samt bostäder.

Vill du utvecklas tillsammans med oss? Då ser vi fram emot din ansökan!

Vi samarbetar med Petra Back HR AB. Vid eventuella frågor kontakta rekryteringskonsult Petra Back på 070-656 98 30. Ansökningar tas emot via www.petraback.se Intervjuer och urval sker löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdatum har passerat, skicka därav in ansökan så snart som möjligt, dock senast 2022-03-17. Visa mindre

Klimat- och miljöstrateg till Upphandlingscenter i Dalarna

Drivs du av ett engagemang för hållbar utveckling och vill du med offentliga inköp som motor vara med och driva miljö och klimatfrågor i omställningen mot en mer hållbar framtid? Toppen då är du rätt person för oss! Om tjänsten miljöstrateg Som miljöstrateg med inriktning hållbar affärsutveckling bevakar du miljöområdet och arbetar med att utveckla och implementera övergripande strategier och vägledande stödmaterial. Du vidareutvecklar våra processer, m... Visa mer
Drivs du av ett engagemang för hållbar utveckling och vill du med offentliga inköp som motor vara med och driva miljö och klimatfrågor i omställningen mot en mer hållbar framtid? Toppen då är du rätt person för oss!

Om tjänsten miljöstrateg
Som miljöstrateg med inriktning hållbar affärsutveckling bevakar du miljöområdet och arbetar med att utveckla och implementera övergripande strategier och vägledande stödmaterial.
Du vidareutvecklar våra processer, metoder och rutiner med ett ökat fokus på hållbara affärer
ur Agenda 2030s perspektiv: ekonomisk, miljömässig och social hållbarhet med tonvikt på miljömässig hållbarhet.

Arbetet kommer att innebära ett nära samarbete med både upphandlare och strateger på UhC och med kommunernas egna strateger. Du bidrar med sakkunskap inom klimat- och miljöområdet i de upphandlingar som genomförs och som kan handla om allt ifrån leksaker, kontorsmaterial, arbetskläder till tjänster av olika slag och mindre byggarbeten och energismarta lösningar. Du är med och prioriterar vilka upphandlingar som är viktigast ur miljösynpunkt och deltar i tidig dialog med leverantörer och undersöker hur långt marknaden kommit miljömässigt för olika produkter eller tjänster. Tillsammans landar ni i vilka krav, kriterier och villkor som är möjliga och viktiga att ställa för att efterfråga cirkulära, giftfria och fossilfria produkter och tjänster. Du är också delaktig i arbetet med uppföljning inom området. Det är därför viktigt att du har en mycket bra förmåga att samarbeta.

Din profil
Vi söker dig som har ett starkt engagemang för miljöfrågor och drivkraften att skapa en hållbarare morgondag genom smarta och hållbara affärer. Du blir en viktig spelare för att vi ska nå våra övergripande miljömål om fossilfrihet, cirkularitet, resurseffektivitet och utfasning av farliga produkter.

För att lyckas i din befattning behöver du tycka om att samordna och motivera andra för att nå gemensamma mål. Du behöver vara duktig på att förklara, argumentera, informera och kommunicera på ett enkelt sätt så att dina kollegor förstår.

Du behöver ha en grundförståelse för systemperspektiv kopplat till hållbarhet där olika delar vävs ihop och skapar en långsiktig helhet. Du tar initiativ till aktiviteter och förändring. Du drivs av att skapa affärs- och samhällsnytta och förstår hur upphandling kan användas som styrmedel för att uppnå samhälleliga mål. Du är ansvarstagande, lyhörd och social med god analytisk förmåga.

Utbildning
Du behöver ha en vetenskaplig högskoleutbildning inom miljövetenskap, teknisk miljöutbildning, kemi eller liknande. Alternativt annan utbildning eller erfarenhet som bedöms som likvärdigt. Du har mycket god kompetens inom hållbarhetsområdet.

Erfarenhet
Meriterande är även:


• erfarenhet av att jobba strategiskt med miljö och hållbarhetsrelaterade frågor inom offentlig eller privat sektor
• erfarenhet av att arbeta med miljöspendanalys
• erfarenhet av LCC-/LCA-analyser
• erfarenhet av att jobba med verksamhetsutveckling och förändringsledning
• erfarenhet av hållbarhetsrelaterade upphandlingsfrågor
• erfarenhet att leda grupper och jobba med motivation av kolleger
• erfarenhet av kommunala verksamheter och politiska processer

Om oss
För oss är det viktigt att vara med och påverka att de leksaker som köps in till skolbarnen är giftfria, att maten som tillagas i våra kommuners kök, producerats under sjysta förhållanden för både människor, djur och planet. Och att de varor och tjänster som vi skapar avtal på så långt som möjligt tar hänsyn till miljö, klimat och bidrar till ett mer cirkulärt, fossilfritt och hållbart samhälle. Vi har ambitiösa mål och policys gällande miljö och klimat och ligger i framkant i landet. Men utvecklingen sker snabbt och vi vill ständigt förbättra oss och vara drivande.

Upphandlingscenter genomför upphandlingar och avtalsförvaltning åt sju dalakommuner (Falun, Borlänge, Avesta, Ludvika, Gagnef, Hedemora, Säter). Från början var vi 13 personer, men i dag är vi dubbelt så många. Vi har kontor på alla orter som är med i vår samverkan och huvudkontoret ligger i Ludvika. Möjligheten att arbeta viss tid på distans är en självklarhet hos oss. Den resan påbörjade vi redan innan pandemin kom.

Vi jobbar enligt vår värdegrund Lagandan. Nyckelorden relationer, lärande, glädje och driv passar väl in på oss och är viktiga att ha med sig i mötet med både kollegor, sakkunniga, leverantörer och våra samverkande kommuner.

Eftersom vi upphandlar allt från banktjänster, IT-system, utbildningar till hyresmaskiner, byggarbeten och leksaker, får vi en bred allmänbildning på köpet. Ibland måste vi fundera och problemlösa tillsammans, och här finns hjälpsamma kollegor som stöttar när svårigheter uppstår. Dessutom erbjuds löpande kompetensutveckling, både internt hos oss och genom särskilda utbildningsplaner.

Anställningsform
Anställningsform: Tillsvidareanställning.

Omfattning: Heltid.

Arbetstid: Dagtid.

Tillträde: Enligt överenskommelse.

Stationering: Ludvika, med möjlighet till distans i hem och/eller någon samverkande kommun.

Kontakt
Har du frågor är du välkommen att kontakta:

Chef Upphandlingscenter Anders Karlin, 0240-866 09 eller [email protected]

Upphandlingsstrateg Karolina Gistö, 0240-86632 eller [email protected]         

Läs gärna mer om oss på vår hemsida: Startsida - Upphandlingscenterfbr - Upphandlingscenter,

Eller på vår LinkedIn: Upphandlingscenter Falu-Borlänge regionen | LinkedIn

Fackliga företrädare nås via kommunens växel 0240-860 00. 

Din ansökan
Välkommen med din ansökan med CV och personligt brev senast 2022-12-22. Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem.

Vi kan komma att genomföra arbetsprover och/eller personlighetstester eller liknande. Vi ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökanden med olika bakgrund.

Till andra rekryterings- och annonsföretag: Vi har redan valt våra samarbetspartners i samband med denna annons. Visa mindre